Saturday, May 16, 2015

Selamat hari Guru


Selamat Hari Guru!!! Jasa guru tidak akan dilupakan sampai bila-bila :). Selalunya orang bercerita tentang pengorbanan guru bila tiba hari guru. Hari ini saya akan bercerita tentang ibubapa adalah guru pertama kita sebab perjalanan kita bermula dari rumah. Merekalah yang mula-mula mendidik kita dari mula kita dilahirkan, betul tak? okay cuba kita fikir, lepas kita keluar dari perut mak kita, ayah akan mengazankan dan mengiqamahkan kita, itu juga sesi pembelajaran ayat pertama pertama kita mendengar, lepas tu, mak akan mengajarkan kita cara membersihkan diri dengan secara tidak langsung, mengajar kita berzikir dan seterusnya sehingga kita besar sehingga kita mampu berfikir mana yang baik dan mana yang buruk :). 

"Anak-anak ibarat kain putih, ibubapa lah yang mencorakkannya"

Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik :).

Wednesday, May 13, 2015

Rindunya..

bila rindu bertamu... tak sabar rasa nak balik

Rezeki Pemberian Allah


Assalamualaikum semua, alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah :). Bersyukur dengan apa yang kita perolehi, kita akan tenang menghadapinya :). Rezeki pemberian Allah ade di mana-mana sahaja dan rezeki yang kita perolehi dalam pelbagai bentuk, tak semestinya rezeki yang diperolehi dalam bentuk harta. Oleh itu, yakinlah dengan rezeki yang kita perolehi dan bersyukur dengan apa yang ada dihadapan kita. Ingatlah bahawa Allah sentiasa bersama kita :).

" Hidup ini umpama roda, adakala kita di atas ada kala kita di bawah,
 Adakala kita perlu berkorban untuk memperoleh apa yang kita impikan,
 Adakala kita perlu melepaskan apa yang kita inginkan,
 Dan ingatlah bahawa aturan Allah itu indah, perancangan Allah itu adalah yang terbaik" - didikilmu

Saturday, May 9, 2015

Sukan Tahunan SMK Sebuyau 2015

Assalamualaikum semua, alhamdulillah dapat kita menikmati pagi yang indah ciptaan Allah :). Alhamdulillah tamat sudah sukan tahunan smk sebuyau 2015 :). Selepas ni, bagi tumpuan kepada pelajaran pula :) , Semoga pelajar-pelajar Sebuyau dapat memberi tumpuan dan fokus kepada pelajaran untuk mendapat ilmu di dunia untuk dipandu ke akhirat nanti :). 
Okaylah, hadiah gambar sikit untuk para pembaca :).

sepanjang kejohanan

srpanjang kejohanan
sebelum ke sekolah

menunggu acara bermula

sebelum perbarisan bermula

bergambar selepas perbarisan

hari terakhir kejohanan

hari terakhir kejohanan

rumah kuning no, 2

suka-suka :)

Friday, May 1, 2015

Salam Jumaat

Assalamualaikum semoga kalian semua dalam keadaan sihat. Alhamdulillah kita masih bertemu dengan hari Jumaat iaitu penghulu segala hari, hari yang penuh barakah :). Hari ini juga merupakan hari pekerja, alhamdulillah dapat rehatkan diri di rumah :). 


Setiap yang terjadi ada hikmahnya, perancangan Allah itu cantik, susun atur Allah adalah yang terbaik. Redha dengan setiap yang berlaku, berfikiran positif, Allah sentiasa bersama kita :). Pesanan untuk diri sendiri dan para pembaca.

Sunday, April 26, 2015

Program Hari Ini 26/4/2015


Assalamualaikum semua..semoga dalam dalam keadaan sihat, bertenaga dan bersedia untuk menempuh hari esok (','). Allahumma yassir wala tu assir bikhairi tamim. Alhamdulillah hari ini selesai program Kem Kepimpinan Pengawas selama 2 hari 1malam :). Semoga mereka dapat menjadi pemimpin yang mampu memimpin sahabat-sahabat mereka di sekolah :). Okaylah sampai sini dulu..hadiah satu gambar sempena kem Kepimpinan Pengawas 2015 :).

Saturday, April 4, 2015

aktiviti hari ini

Hari ini berprogram di pejabat daerah di Sebuyau sempena pelancaran " Kempen Penanaman Pokok" di bawah Persatuan Alumni UKM Sarawak. Antara gambar-gambarnya:

menunggu untuk membuat persembahan

menunggu kedatangan YB

dapat makan tengahari free

bergambar sebelum balik..dapat pokok untuk ditanam di sekolah hehe

pasukan koir bersedia untuk menyanyi :)

bergambar bersama jurulatih :)

Cerita semalam 3/4/2015

Assalamualaikum semua :) semoga kalian dalam keadaan baik semuanya :). Alhamdulillah, hari  ini dapat merehatkan diri di rumah dan meng 'update' blog yang tersayang...hehe macam kekasih hati pulak, ya! kekasih yang tidak dikira tangga ke berapa :). Alhamdulillah semalam sudah genap umurku 29 tahun :). semoga Allah permudahkan urusanku, semoga dapat mendidik pelajar-pelajarku ilmu agama, dipertemukan jodoh dalam keberkatanMu, ditetapkan iman, beristiqamah dalam tingkah laku dan percakapan dan semoga Allah memanjangkan umurku dalam keberkatanMu :) aamiin :).
Semalam baru balik dari Kuching, tidur di Kuching 2 malam, sambutan hari lahirku di sambut di kopi o' corner.. hehe surprise daripada sahabat-sahabat, sebenarnya tak terjangka pun sebab tak mengharapkan pun hehe tapi bila disambut sangat terharu..teringat kembarku di Sabah tarikh yang sama, tahun yang sama, tinggal bersama masa belajar di uia..Alhamdulillah masih berhubung lagi walaupun jauh di mata tapi dekat di hati :). 
Syukran sahabat- sahabat semua :) ibah, yan, fara, ayu, norma, k.nida n k.siti..terima kasih doa kalian untuk diriku :). terima kasih hadiah baju daripada ibah dan yan :). Semoga persahabatan kita akan kekal sampai bila-bila :). Bersahabat kerana Allah :).

kebetulan dapat meja pun no. 29 hehe

sahabat-sahabat

till jannah :)

semoga cepat bertemu jodoh hehe

Wednesday, April 1, 2015

Usrah

Assalamualaikum para pembaca semua, semoga dirahmati Allah dan mendapat keberkatan dari-Nya. Alhamdulillah pagi yang nyaman di bumi sebuyau ni membuatkan mood saya untuk update blog makin berbunga-bunga..hehe. Mai sini saya nak cerita tentang semalam..Alhamdulillah Allah memberi ketenangan kepada diri saya selepas menyertai usrah malam tadi..petang semalam keyakinanku turun bawah 50% dengan sikap2 pelajar kesayanganku..setiap hari saya selalu terfikir bagaimana untuk membuatkan pelajar-pelajar ni ada minat untuk belajar..yang mampu saya lakukan berdoa kepada Allah semoga diterangkan hati mereka untuk menambah ilmu agama..
Okaylah stop untuk mood yang kurang best. Arini saya nak ceritakan tentang usrah malam tadi..pertama kali saya melibatkan diri dalam usrah secara official...Alhamdulillah seronok sangat, rasa tenang sangat, rasa lapang sangat dada. Permulaan dengan taaruf, alhamdulillah dapat mengenali sahabat-sahabat dengan lebih mendalam. Terasa ukhuwah yang terjalin..macam-macam topik yang diceritakan daripada diri sendiri, pendidikan sehingga tentang jodoh. Masing-masing meluahkan pendapat :). Alhamdulillah..saya berharap usrah akan sentiasa diadakan bagi berkongsi ilmu, pandangan, saling kenal mengenali :). Tinggal berjauhan dengan keluarga menjadikan sahabat-sahabat sebagai keluarga kita :). Okaylah sampai sini dulu assalamualaikum :).

selepas usrah makan bersama-sama

اخوه في الله ابدا ابد

Sunday, March 29, 2015

Rahmat Allah


Assalamualaikum para pembaca sekalian..semoga sentiasa mendapat rahmat dariNya :). Mulakan dengan Bismillah dengan setiap permulaan perkara yang kita akan lakukan dan di akhiri dengan Alhamdulillah :). Hari ini ingin saya ceritakan tentang rahmat dari Allah s.w.t..Rahmat dari Allah..persoalan yang ditimbulkan oleh bekas pelajar saya...dia tanya macam mana nak dapat rahmat dari Allah. Terfikir sejenak bagaimana nak menyampaikan pertanyaan dari beliau..emm.. Apakah maksud rahmat Allah? Rahmat Allah ialah pemberian Allah kepada kita untuk kebaikan kita. Contohnya, Allah menurunkan hujan untuk menyuburkan tumbuhan dan bila tumbuhan mengeluarkan hasil manusia dapat menikmatinya. Selain itu, Allah memberikan kita keluarga untuk kita mengeratkan silaturrahim, hidup harmoni, dapat menunaikan ibadah bersama-sama.
Rahmat Allah ni sentiasa ada..Allah Maha Pemurah, Maha Pemberi.. Kita sebagai manusia perlu sentiasa berlapang dada, berfikiran positif, sentiasa redha dengan apa yang terjadi. Yang paling penting sentiasa niat kerana Allah :). Sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita :). 


Okaylah..sampai sini dulu, nanti kita sambung lagi...selamat malam semua!! Assalamualaikum :).


Saturday, March 28, 2015

Pagi yang indah (',')

Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian dan selamat pagi, semoga kalian dalam keadaan sihat..Alhamdulillah masih diberi kesihatan yang baik dan diberi kelapangan untuk update blog yang hampir bersawang ni...hehe. Okayla jom kita baca doa sama-sama semoga Allah permudahkan segala urusan kita :)


Aamiinn...jom breakfast!! jaga diri, jaga kesihatan, jaga ibadah dan jaga apa yang perlu kita jaga semuanya kerana Allah. :)

Wednesday, March 25, 2015

Mengenali dan Dikenali

Bismillahirrahmanirrahim...Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.. Alhamdulillah Allah masih memberi kita nyawa untuk bernafas di atas dunia ini untuk mencari rezeki, ilmu dan beribadah kepada yang Maha Esa..syukur alhamdulillah :). Pagi yang indah, sejuk dan nyaman di bumi Sebuyau ini :). 
Topik hari nak bercakap tentang "mengenali dan dikenali"...bila tinggal berjauhan dengan keluarga dan perlu tinggal di rumah sewa bersama kawan-kawan lain, baru saya dapat berdikari sepenuhnya, dapat mengenali kawan-kawan yang berlainan negeri. Alhamdulillah saya dapat sahabat serumah yang baik dan saling tolong menolong, makin lama kita bersama makin mendalam kita dapat mengenali dan dikenali.. tapi satu je yang masih tertanya-tanya mana sahaja saya pergi mesti ada iras sahabat-sahabat saya yang lain contohnya dari segi perwatakan, rupa paras, tingkah laku dan kesihatan...Bila sebut pasal kesihatan rasa macam nak menangis..saya paling takut bila sahabat-sahabat saya sakit tapi saya menerimanya sebagai ujian dari Allah..masa ni la kita nak tengok kawan susah dan senang kan....bila perlukan pertolongan mungkin saya lambat sikit bertindak ( sebab kena fikir dulu nak bawa g klinik ke tak..hehe) tapi dalam hati memang saya risau (kononya seorang yang cool hehe)..saya taknak terjadi apa-apa dengan sahabat saya...emm, saya tak suka pergi hospital sebab tu saya tak kan suruh sahabat saya pergi hospital melainkan memang kalau sakit yang mengancam nyawa wajib pergi hospital...hehe. Ya Allah engkau sembuhkanlah kesihatan sahabat-sahabatku semoga mereka dapat menjalankan tugas kerana-Mu ya Allah. 

Nur Azyan Syazwani & Dhamirah Adibah


Semoga persahabatan kita kekal selama-lamanya

Bersahabat kerana Allah,
 Hidup akan tenang,
Pertolongan dari Allah sentiasa ada,
Semoga mendapat keberkatan dari-Nya
Okaylah sampai sini dulu topik kita hari ini...hehe, luahan rasa untukMu ya Allah...Engkau berkatilah pekerjaan kami, hidup kami, keluarga kami dan semoga pelajar-pelajar kami menjadi orang berilmu dan beragama. :)

Sunday, March 22, 2015

cuti seminggu

Assalamualaikum..alhamdulillah dapat saya menulis kembali setelah sekian lama meninggalkannya.. hehe, Dah beli broadband dapatla ber'online di mana sahaja (',')..Sekejap je cuti... seminggu balik ke semenanjung hanya menyelesaikan urusan sahaja :(. Tapi dapat juga mengisi masa bersama keluarga tersayang dan anak-anak tersayang..hehe. ok la nak sarapan dah nanti jumpa lagi :). Selamat menikmati gambar-gambar di bawah :).

banat :)

aulad :)

Sunday, February 15, 2015

Kem Kemahiran Belajar (13-15 feb 2015)


Assalamualaikum dan selamat pagi...semoga hari ini lebih bik daripada semalam :). Hari ini, hari terakhir program kemahiran belajar yang melibatkan pelajar tingkatan 2, 3 dan 4. Penceramah yang berpengalaman berkongsi ilmu bersama-sama pelajar SMK Sebuyau. Esok dah mula cuti raya cina, kami meluaskan pandangan ke Kuching menyelesaikan apa yang belum selesai dan membeli barang keperluan. Nanti kita berjumpa lagi.

Saturday, February 14, 2015

Takziah

Assalamualaikum para pembaca sekalian, semoga kalian dalam keadaan sihat disamping keluarga tersayang :). Khamis lepas (12/2/2015, 9.45 malam), seluruh penduduk Malaysia menerima berita pemergian ulama' dan murabbi teragung Tuan Guru Nik Aziz. Hilang permata yang bernilai di atas dunia ini yang hanya diberi pinjam sementara yang Maha Pencipta. Semoga beliau tenang di sana. Banyak ilmu dan kata-kata yang telah diberi kepada kita semasa hayatnya. Semoga kita sentiasa mendekatkan diri kepada Allah, membuat amalan yang baik kerana mati itu pasti cuma kita tak tahu bila giliran kita. 

SMK SEBUYAU, SARAWAK

SMK SEBUYAU

Pembinaan berunsurkan kayu

Tenang, Damai, jauh daripada kesibukan kota :)

Monday, February 2, 2015

Rindu...

Assalamualaikum para pembaca sekalian, semoga kalian sihat disamping orang yang tersayang dan mendapat keredhaan dari Allah s.w.t. Sedar tak sedar dah 12 hari saya di bumi Kenyalang untuk mencari rezeki dan memberi didikan kepada anak-anak Sarawak. Alhamdulillah, bila menjejakkan kaki di Sarawak dan di tempat didikan hati ini boleh menyesuaikan diri tanpa memikirkan ia terlalu sukar bagiku kerana berjauhan dengan keluarga tersayang dan orang disekelilingku, alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah..Allah telah meletakkan yang terbaik untuk hambanya. Tapi dalam hati ini tidak lari daripada rasa rindu terhadap keluarga, sahabat-sahabat, anak-anak didikku di SRAIBBB dan guru-guru di SRAIBBB. Dari kejauhan ku mendoakan semoga kalian semua dalam keadaan baik :). Kenangan yang meninggalkan seribu satu cerita. 


video

Saturday, January 17, 2015

Hari Terakhir di SRAIBBB

Jamuan kelas 5J

Jamuan kelas 5J

Sukan Hari Guru

Paemeran buku bersama anak2 5A

KAMIL di SMA Rawang

Bergambar bersama guru-guru
Pelbagai aktiviti pelbagai cerita pelbagai ragam..hanya gambar yang berbicara, lidah kelu untuk berbicara.