Tuesday, December 28, 2010

BOLA OH BOLA(^_^)

Lautan manusia yang membanjiri stesen Bukit Jalil sebelum masuk perkarangan stadium :)

Salam ceria :) semoga kalian sihat2 selalu :). Post kali ni sekadar berkongsi cerita tentang bola :). Saya suka tengok perlawanan bola sepak..hehe. lebih suka yang dalam Malaysia, yang luar negara kurang sikit sebab asyik tayang lewat malam dan awal pagi :). 26/12/2010 saya dan sahabat2 saya pergi ke stadium Bukit Jalil untuk menonton perlawanan akhir antara Malaysia dan Indonesia. Pertama kali menjejakkan kaki tuk menonton bola sepak. dah lama menyimpan keinginan tuk pergi, pada tarikh tu kami dapat pergi, agak takut jugak sebab ramai laki dari perempuan(mmg acara lelaki ramai la lelaki :)) dan kami tak ditemani kaum adam, tawakal je la..hehe. Sampai pak guard yg jaga kat stesen LRT tanya kami nak pergi mane..sengih je la kami sambil cakap nak g tengok bola..pak guard siap tanya 2x betul ke nak g..ish2, tny mcam tu lagi buatkan sya rasa dalam dua nk g atau x.. tp disebabkan semangat mengatasi gementar kami teruskan perjalanan ke bkt jalil.

Sampai di stesen bukit jalil, lautan manusia memenuhi ruangan stesen bkt jalil, begitu semangat rakyat Malaysia :) tu yang kite nak..hehe. Selepas solat maghrib kami masuk dalam stadium..agak terkejut bila keluar dari surau, kaum lelaki hanya solat di luar..mereka masih menunaikan kewajipan terhadap yang Maha Esa..Alhamdulillah :).

Habis perlawanan kami terus balik, takut jugak berlaku ape2 yang xdiingini..hehe. ye la group kami xde lelaki jadi kena pantas balik :). Alhamdulillah kami selamat sampai di Bandar Tasik Selatan tempat kami naik tuk ke sana :). Pengalaman yang menyeronokkan :)

Sebelum masuk stadium :)

Lepas abis perlawanan :)

Monday, December 13, 2010

Daurah Remaja

Bersama adik2 dan fasi yang akan menggantikan sy :)

Regangan otot selepas penat duduk :)

Mendengar ceramah sambil menunggu peserta lelaki habis solat Jumaat :)

Sedang membincangkan hal yang serius

Salam ceria kepada sahabat2 blogger :). Semoga kalian sihat sejahtera :). Kali ini saya ingin bercerita tentang aktiviti saya seminggu sebelum saya masuk belajar semula :). Alhamdulillah aktiviti yang saya sertai memberi kesederan, keseronokan dan keakraban dalam berprogram :). Program yang saya sertai ialah program Penghayatan Islam dan Kefahaman Al-Quran, sasaran peserta untuk program ini adalah pelajar 10 tahun hingga 16 tahun, ia dilakukan pada hari bekerja sahaja selama 2minggu :). Saya menjadi fasi untuk adik2 perempuan yang berumur 10 & 11 tahun. Antara pengisian program ini adalah Aqidah, Akhlaq, Feqah, Sirah, Hafazan, Ibadat dan Tajwid. Program ini adalah dibawah Jais. Program ini juga banyk memberi faedah kepada remaja kerana mengisi ruang masa yang telah diisi oleh mereka dengan perkara yang kurang berfaedah. Mudah2an program ini memberi impak yang besar kepada adik2 :).

Monday, November 29, 2010

Sahabat2 Di Hari Bahagia Mereka ~ 2

Salam ceria kepada sahabat2 sekalian :) semoga kalian semua sihat2 selalu dan mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t :). Untuk kali yang ke-2 untuk tajuk post yg sama sebelum ni sy hanya nak post kan gambar sahabat saya di hari bahagian mereka :). Mereka adalah sahabat saya ketika sekolah rendah :) sama padan sama cantik. Semoga kalian bahagia sehingga ke akhir hayat dan mendapat anak yang soleh :).
Mukhlis & Ain

Bersama Penganti, Sahabat2 dan Muallimah

Bersama Sahabat Karib :)

Thursday, November 25, 2010

Bismillahirrahmanirrahim

Salam..
Semoga anda sihat2 selalu dan dibawah lindungan Allah s.w.t :). Hari ini saya ingin menulis tentang silaturrahim dan persahabatan antara satu sama lain :). Saya tertarik dengan penulis sahabat blogger saya tentang "Perbezaan Itu Menyatukan Kita". Ingin saya ceritakan tentang persahabatan.
Dalam kita bersahabat pasti ada berlaku perselisihan faham walaupun perkara itu kecil,
Kadang2 kita perlu berbahas untuk mencari persefahaman antara kita,
Kadang2 kita perlu berahsia apa yang patut kita rahsiakan pada sahabat kita,
Kadang2 kita merasa apa yang dia rasakan walaupun jarak memisahkan kita,
Kadang2 kita ingin bersendirian tanpa sahabat2 di sisi,
TAPI
Persahabatan yang telah terjalin sekian lama tetap teguh diingatan,
Walaupun bersendirian itu hanya untuk sementara waktu,
Moga persahabatan kita akan kekal selama-lamanya,
UKHUWAH FILLAH ABADAN ABADA :)
Rasulullah saw bersabda:

"Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain, dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam, atau menghilangkan kesusahan daripadanya, atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia, atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu hinggalah selesai hajatnya, nescaya Allah akan tetapkan kakinya(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu." [Riwayat Ibnu Abi Dunya]

Petikan Dari Nasihat Al-Qomah Kepada Puteranya:

Berpesan Al Qomah kepadanya,

"Wahai puteraku! Sekiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka hendaklah engkau memilih teman-teman yang memiliki sifat yang berikut:

1. Jika kamu ditimpa oleh bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu itu.

2. Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari teman itu maka ia akan segera mengusahakannya.


3. Jika kamu merancangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantumu dengan memberikan pandangannya.

4. Jika kamu bercakap-cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata-katamu.

5. Jika temanmu itu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataan atau perkataanmu maka dia akan menutupinya.

6. Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu itu maka dia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu.


7. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan (hadiah) kepada temanmu itu maka ia akan menerimanya dengan baik malah ia membalasnya kembali.

8. Jika temanmu itu mendapat sesuatu kebaikan dan kebajikan darimu itu maka ia akan mengingati, menghargai dan menyebutkan akan kebaikanmu itu.

9. Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka dia akan bertanyakan akan kesusahanmu itu.

10. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu itu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatanmu itu.
Kadang2 tak dapat saya tafsirkan apa ertinya sahabat, kawan dan teman?Adakah ketiga2nya sama? Bagi saya SAHABAT itu dalam maknanya. SAHABAT - yang sentiasa mengingatkan kita tentang yang MAHA KUASA, SAHABAT - ketika susah dan senang, SAHABAT - yang sedia mendengar dan menolong, SAHABAT - yang dapat memberi nasihat, SAHABAT - yang mampu berkongsi suka dan duka, SAHABAT - yang boleh berkongsi sihat dan sakitnya, SAHABAT... ini yang ingin kucari dan kuserapkan dalam diri.
Moga Allah merahmati dan memberkati persahabatan saya bersama sahabat2 yang saya sayangi.

Monday, November 22, 2010

Sahabat2 Di HAri Bahagia Mereka :)

Assalamualaikum blogger2 sekalian :) Semoga sihat2 selalu dan apa yang kita lakukan mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t :). Post kali ini, saya hanya nak letakkan gambar2 perkahwinan sahabat2 saya yang berlangsung pada 20.11.2010 :).


Nada & Tariq



Najwa & Nidzam



Uya & Tawfiq
Semoga perkahwinan kalian kekal hingga ke akhir hayat dan mendapat keberkatan daripada Allah :). BARAKALLAHULAKUMA WA BARAKAH 'ALAIKUMA FIL KHAIR :)

Monday, November 15, 2010

Alhamdulillah..lega :)

Alhamdulillah..dah abis dah exam :). lega sangat, rasanye sem ni paling banyak exam start first aid yang mula tengah bulan Oktober pastu hafazan pastu final exam yang sebenar :). Sekarang, boleh cuti dah :). Emm...lepas raya ada 4 kenduri sahabat2 yang kawin. 20hb kena susun betul2 time..hehe. 3 kenduri tarikh yang sama..he. paling jauh Bukit Mahkota lagi 2orang area Bangi je :). then 27hb area Bangi jugak :). Semua dah besar dah..hehe. Next post akan saya postkan gambar sahabat2 dihari bahagia mereka :) (harap dapat amik gambar dengan diorang, kasi dapat aura..hehe).
Okeyla sampai sini dulu..lain kali sambung lagi :). nak menikmati sate jap, dah terluir ni..hehe. Ops!!sebelum terlupa selamat hari raya semua!!!.. Raya Haji raya kat Bangi je, jemput datang rumah..hehe. Assalamualaikum :).

Saturday, October 30, 2010

Semoga Berjaya


Selamat menduduki peperiksaan kepada sahabat2ku :). Semoga kalian tenang menjawab peperiksaan.:). Study Smart and Study Hard..May Allah Bless Us (^_~).

Thursday, October 28, 2010

Perginya Seorang Ahli Sejarawan

Tanggal 28/10/2010, 6.45petang telah kembali ke rahmatullah seorang ahli sejarah yang banyak berjasa kepada negara kita. Seorang yang kuat bekerja, banyak mengkaji tentang sejarah2 yang terdahulu. Beliau ialah Prof. Dato' Dr. Nik Anuar Nik Mahmud, salah seorang bekas kakitangan UKM. Dari kecil kami sekeluarga mengenalinya dan kami rapat dengan beliau. semoga Allah mencucuri rahmatnya dan tergolong dikalangan orang yang soleh. Amiin

لبيك اللهم لبيك

Tanggal 23/10/2010 bermula perjalanan pakcikku ke Tanah Suci untuk menunaikan haji bersama isterinya dan para jemaah yang lain.. semoga mendapat haji yang mabruk :) insyaAllah. Kami sekeluarga menghantar pakcikku ke Kelana Jaya selepas mengambilnya di KLIA dari Kelantan... seronok sangat bila dapat menghantar orang yang nk g haji. (bila dah besar ni kali pertama dapat pergi Kelana Jaya hantar org pergi haji :)).


Kami sampai di sana agak lewat tapi mereka sempat makan makanan yg dibawa sebelum masuk ke dalam :). Bila terdengar laungan "Labbaikallahumma Labaik" menandakan para jemaah diminta masuk, hatiku tersentuh.. lama untuk mereka meninggalkan kita bagi menunaikan rukun Islam yang kelima. Kami sekeluarga mendoakan pakcik&makcikku selamat pulang, dapat menunaikan haji dengan sempurna dan mendapat haji yang mabrur.
Selepas menghantar pakcik&makcikku, kami bergerak ke Kuala Lipis untuk menghadiri majlis doa selamat makcikku untuk pergi haji pada Ahad ni 31/10/2010. Semoga kalian selamat pergi dan pulang :)

Monday, October 18, 2010

SYAFAKALLAH (^_^)

Assalamualaikum.. sahabat2 yang kusayangi semoga dalam keadaan sihat :). Kebelakangan ini pelbagai ujian yang Allah berikan kepada sahabat2 yang kusayangi..ya! terkesan juga ke atas diri saya..mungkin boleh dikategorikan sahabat susah senang bersama..hehe. Bak kata pepatah "Jauh Di Mata Dekat Di Hati" dan "Dekat Di Mata Eratkan Hubungan" :). Aku bersyukur sebab ketika ini aku masih dapat membantu sahabat2 yang ku sayangi samada secara "mendengar" atau "fizikal".
Semoga Allah melindungi kamu semua :).
" Sesungguhnya kamu tidak akan dapat menguasai dan memenuhi kehendak manusia dengan harta kamu, tetapi kamu boleh menguasai dan memenuhi kehendak mereka dengan kemanisan wajahmu dan keindahan akhlakmu."
Kepada sahabat ku en.F & Family, tabah menghadapi ujian, semoga abang awak cepat sembuh dan dipanjangkan umur. Syafakallah

Friday, October 8, 2010

PESANAN RASULULLAH SEBELUM TIDOR


Salam Jumaat kepada semua pengunjung blog ini, hari ini ingin saya kongsikan ilmu yang saya dapat daripada Facebook yang di 'tag' oleh adik saya :). Ingin saya sampaikan adalah Pesanan Rasulullah Sebelum Tidor.. Ada 4 perkara yang perlu kita lakukan sebelum tidor iaitu:

Rasulullah berpesan kepada isterinya 'Aisyah r.a:

"Ya 'aisyah jangan engkau tidor sebelum melakukan empat perkara, iaitu:
  1. Sebelum khatam Al-Qur'an

  2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhirat

  3. Sebelum para muslim meredhoi kamu

  4. Sebelum kamu melakukan haji dan umrah
Bertanya 'aisyah: "Ya Rasulullah, Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"


Lalu Rasulullah bersabda: "Jika engkau tidor bacalah Surah Al-Ikhlas sebamnyak 3 kali seakan-akan kamu mengkhatamkan Al-Qur'an. Membacalah selawat untukku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai mu. Perbanyakkanlah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadat haji dan umrah."
Dapatlah kita lihat bahawa setiap yang kita lakukan ada caranya, ada adabnya, ada kelebihannya...Sunnah Rasulullah adalah sunnah yang terbaik untuk kita turuti :)
wallahuallam (^_^)

Sunday, October 3, 2010

Rumah Terbuka

Salam ukwah kepada pembaca blog saya!! :). dah lama xmenulis, last post ucapan hari raya..hehe dan ni tuk penutup hari raya :). Alhamdulillah dapat kita menyambut hari raya sebulan, rumah terbuka pun banyak sampai tak boleh nak makan..hehe, mana taknya satu hari lebih sebuah rumah mau tak penuh perut..hehe. Rumah saya tergolong dalam list yang buat rumah terbuka..hehe. Alhamdulillah hari Sabtu haritu 2/10/2010 saya n family adakan rumah terbuka, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan makanan pun habis, lega sangat..hehe. Bukannya apa 4jenis masakan kami buat dengan kuantiti yang banyak. Antara hidangannya Nasi Dagang, Nasi Kerabu, Nasi Beryani dan Laksam Kelantan.
Jamuan bermula 12 tengahari sampai makanan abis..hahaha, xla sampai tetamu xde:). Untuk orang jauh,saudara mara dan kawan-kawan, kami jemput dari pkul 12-5, jiran-jiran, kawan2 ayah dan mak pkul 5-malam :). Sangat meriah sampai xmenang tangan, walaupun penat kami gembira sangat :D. Tapi lepas zohor kami risau sangat bila tengok nasi dagang dalam bekas besar belum abis sparuh lagi..mna taknya 10kg kami buat tapi dalam pkul 5 nasi tu dah berkurang..fuh! lega rasanya. alhamdulillah semua yang datang dapat rasa cuma laksam je xsemua dapat rasa sebab buat sikit je, kuah ade lagi tapi laksam tak cukup, tukang yang membuatnya dah tak larat..hehe.
Kepada sahabat2ku terima kasih kerana memenuhi undangan saya, walaupun susah nak cari rumah, alhamdulillah sampai juga akhirnya :). tq biela, k.ida, najwa, siti, suraya, k.ah skluarga, nik adibah skluarga, baby, masyitah, ainur, lina, nada :). Tapi ade rasa sedih sikit :( sahabat2 dari Negeri Sembilan, yang dah lama tak jumpa, tak dapat datang...tapi alhamdulillah sedih saya ada penawarnya dengan kehadiran sahabat2 yang lain :).